Ajatuksia yhteistyökumppanuudesta

Meille saapui eilen kylään kunniavieras. Dagsmark Petfood Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja; Laura Strömberg. Ko.yritys on mukana Kasvu Openin finaalissa ja loppukilpailu järjestetään täällä Jyväskylässä. Me siis päätimme lyödä "kaksi kärpästä yhdellä iskulla." Laura toi tullessaan yhteensä 7 kiloa ruokaa molemmille koirille - vastikään kauppojen hyllyille tiensä löytäneet Lappi, Levi, Eira ja Hanko. Näistä ruuista Lappi ja Levi ovat täysin viljattomia. Lisäksi jälkimmäiseksi mainittu Levi kuuluu pienille koirille tarkoitettuun sarjaan Eiran ja Hangon lisäksi.


Meiltä jatkoimme suoraan illastamaan ja ruuan lomassa oli hyvin aikaa keskustella kaikesta, mistä ei esim.tapahtumissa ja sähköpostiviesteissä tule välttämättä puhuttua. Tai ehdi.

Yksi aihe mistä keskustelimme eniten, liittyi nimenomaan yhteistyökumppanuuteen ja siihen, millainen on hyvä yhteistyökumppani. Minulle itselleni toimivassa yhteistyössä tärkeintä on molemminpuolinen ymmärrys ja vuorovaikutus. Ajatusten pitää kohdata ja tavoitteiden tulee olla sellaisia, että siitä hyötyy sekä yritys ja itse se kumppani jonka kanssa yhteistyötä tehdään.

Valitettavasti yhteistyöhön liittyy aina spekulaatioita, esim.seuraavanlaisia:
  • Henkilö x on saanut tuotteen ilmaiseksi, jos hän lupautuu puhumaan siitä pelkkää hyvää.
  • Henkilö y nuoleskelee vain ja ainoastaan siksi, että hän saa jatkossa tuotteita ilmaiseksi käyttöönsä.

Asia ei kuitenkaan ole näin. Tällä tavoin ajateltuna ja toimittuna siitä ei hyödy kukaan. Jos mietin omaa koiraharrastushistoriaani, olen rehellisesti ja tunnollisesti ostanut ko.yritysten tuotteita ja/tai palveluita jo pitkään ennen ensimmäistäkään yhteistyösopimusta. Olen perustanut elämäni ensimmäisen blogin vuonna 2007 vuodatukseen. Sieltä siirryin wordpressiin ja lopulta tänne bloggeriin. Myöhemmin kuvioihin tuli instagram, facebook sekä youtube.


FitDog on ollut koirieni ensimmäinen yhteistyökumppani ja olin jo pitkään ennen sitä sopimusta käyttänyt Hekalla ko.tuotteita sekä vakuuttunut siitä, minkälainen vaikutus ja teho niillä on. Sama koskee kaikkia, nykyisiä yhteistyökumppneitamme: AlmaVet, Nutrolin, Kana Collection, FitDog, Waldogs ja Dagsmark Petfood Oy sekä kausittain mukana oleva Showlink. Jos/kun olen tyytyväinen siihen mitä palveluita tai tuotteita olen koirilleni käyttänyt, miksi en saisi siitä julkisesti kertoa ilman, että leimataan jommaksi kummaksi ylläolevista henkilöistä? Keneltä se on pois? Voin jo nyt hyvällä omalla tunnolla sanoa, että esim. AlmaVetin, Nutrolinin ja Dagsmark Petfood Oy:n julkaisuja on googletettu blogiin liittyen eniten. Joku on saattanut pohtia omalle koiralleen tähystyssterilointia tai sopivaa öljyä ja ruokavaliota. Uskon vahvasti, että näistä tekemistäni julkaisuista on ollut monelle paljon apua. Ainakin palautteen ja yhteydenottojen perusteella.

Kun sen asian kertoo tavallinen koiranomistaja, sillä on erittäin iso merkitys.

Edit//Yhteistyö pohjautuu pitkäjänteiseen työhön, sitoutumiseen ja vastavuoroisuuteen. Kun minä julkaisen joko blogissa, instagramissa tai facebookissa yhteistyöhön liittyvän julkaisun, sitä ei ole tehty 5-10 minuutissa. Eikä läheskään aina välttämättä puolessa tunnissa tai edes päivässä. Uskokaa tai älkää, nopeasti sutaistut yhteistyöjulkaisut erottaa kyllä nopeasti ja siihen on omakin silmä harjaantunut. Pisimmät ajat mitä olen yhteen yhteistyössä tehtyihin julkaisuun käyttänyt, ovat olleet kaksi päivää ja toisen parissa puursin peräti kolme. Siihen täytyy panostaa ja sitoutua.

Jos pääasiallinen tavoite on vain se, että haluaa saada jonkun palvelun ja/tai tuotteen ilmaiseksi käyttöön ja on sen eteen valmis tekemään kaiken mitä yritys käskee, se ei mielestäni tue kumpaakaan. Tottakai sen henkilön jota ko.yritys tukee, on oltava valmis kuuntelemaan, mikäli yritys haluaa hänen touteuttavan esim.instagram-julkaisun aiheesta x. Yhteydenpito ja kommunikointi on kaiken a ja o. Joka tapauksessa suunnittelu, yhdessä sovitut tavoitteet, yhteistyön sisältö ja toimintojen monipuolisuus ovat niitä asioita, mihin pitäisi tähdätä. Minä olen yritysten ideoiden lisäksi tuonut julki myös omia ehdotuksiani. Tähän kannustan myös muita jos yhteistyö on ajankohtaista.

Minä olen äärimmäisen iloinen ja kiitollinen jokaiselle meitä tukevalle taholle. Olen huomaamattani kehittynyt myös markkinoinnissa ja sisällöntuottamisessa siinä sivussa itsekin. Uskallan olla itsestäni ja saavutuksistani onnellinen. 

Kiitos meidän jokaiselle yhteistyökumppanille, että olette meidän matkassa mukana! 

AlmaVet, Dagsmark Petfood Oy, Nutrolin, Kana Collection, FitDog, Waldogs & Showlink

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti